tirsdag den 12. marts 2013

jord til bord


                                        Mormors mad.

Som jeg husker den:-)
Da jeg bestemte mig for emnet mormors mad, tænker jeg på min mormor som var en sparsom dame, hun havde ikke altid økonomi, til at lave de fine retter, og når det var rigtig sparretider lavede hun bygvandgrød, med æbler eller rosiner, jeg elskede når hun kom rosiner i, så har derfor valgt at lave en gang bygvandgrød med rosiner:-)


110 gr bygryn

1 liter vand bringes ikog


Jeg har brugt økologiske byggryn fra skærtoft mølle, hvis jeg havde arbejdet med en børne gruppe, kunne det være interesant at tage på mølle besøg for projektet igangsætning, og se hvordan grynene bliver malet.g

Vandet bringes i kog.

røres i 2 min , mens det koger

Koger i 40 min ved svag varme

Lidt salt og rosiner kommes i, man kan også bruge æbler som skrælles og skæres i både, som koger med de sidste 20 min. Men jeg kan bedst lide rosiner, så det blev rosiner.


Det røres i ca. 2 min.

Lidt sukker til at komme ovenpå

En kæmpe smørklat. og mælk til, jeg kan i opskrifter fra mormors tid se, at byggvandgrød også nydes med saftevand.


Nej hvor jeg glæder mig til at smage:-)
bon appetit:-)
Det smagte som jeg husker det (Rigtigt dejligt)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar