lørdag den 19. januar 2013

Museum opgave

museumsopgave

Jeg har idag fået taget hul på min museums opgave, Min plejedatter og jeg tog ud på Haderslevs ærkologiske museum, Jeg havde på forhånd været inde for at sikre mig at det var åbnet, blev meget overrasket da vi kom, der var ingen biler på parkeringspladsen, og jeg tænkte at jeg måske havde læst forkert ang. åbningstider.
Men det var åbnet, men vi var de eneste besøgende…
Vi gik så på opdagelse, og min plejedatter kunne vise og fortælle mig mange ting da hun havde været der for et stykke tid siden med skolen.
Det var rigtig mange ting der inspirerede mig, så nu må jeg til at udvælge noget jeg vil bruge. En af de store inspiration var skrydstrup kvinden, som jeg helt sikkert vil bruge i min kommende opgave
Her er lidt billeder fra vore udgravning af skrydstrupkvinde.




Museumsopgave

Jeg har til min opgave valgt Haderslev museum, det har jeg gjort da jeg efter god omtale fra mine plejebørn, har hørt at det er et spændende sted at komme, de lave ofte aktiviteter for skolebørn, samt fritidsordninger i Haderslev kommune.






Vi valgte at tage af sted til museum ét en lørdag eftermiddag i januar måned, der er først aktiviteter d. 2 feb, hvor de på stedet holder fastelavn, som i gamle dage, men opgaven skulle jo være færdig på det tidspunkt, så det var ikke en mulighed vi kunne benytte os af.

Haderslev museum på Dalgade, er den arkæologiske afdeling, som foretager udgravninger, og fører kontrol med fortidsminder over hele Sønderjylland.

Udstillingerne omfatter Sønderjyllands historie lige fra ældre stenalder til nyere tid.
Jeg har valgt at udforske Skrydstrup kvinden som stammer fra bronzealderen.



Men der er utal af muligheder . Museets pædagogiske profil er med udgangspunkt i arkæologi og den lokale og regionale Danmarks historie i Sønderjylland, indenfor for perioderne
stenalder, bronzealderen, jernalder, vikingetid, middelalder og renæsssancen, så der er masser af inspiration, og muligheder. Skrydstrup kvinden stammer fra bronzealderen og dækker perioden 1.800- 500 f.kr og karakterers ved at bronzen fortrænger flinten som det foretrukne redskabs materiale. Bronzealderen kan deles i to hovedafsnit. De kaldes ældre og yngre.
 (http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/Undervisning/01- Arkeologi.html#.UP1BDqH3yic)


Museet tilgængelighed er fuld tilgængeligt for kørestols brugere og andre bevægelses handicappede.
Der er elevator til udstillingerne på 1 sal.
Hvorimod udenoms arealerne til bygninger og anlæg i frilands områderne ikke er handicap venlige.
Der er taget speciel meget hensyn til børn, alt må næsten røres ved, og museet laver mange initiativ rige tiltag til børnegruppen, både læringsmæssigt, men ikke mindst spændende.


Målgruppen og hensyn.

Målgruppen er bred, men tager udgangspunkt i undervisning i grundskolen og ungdomsuddannelser.

Alle undervisningstilbud understøtter grundskolens arbejde med trinmål og fælles mål samt dag institutionernes arbejde med pædagogiske lærerplaner og ungdomsuddannelsernes faglige mål.
Undervisningen på museet såvel som udenfor museet f.eks. på arkæologiske udgravninger har desuden til formål at styrke børn/unges historiske bevidsthed (http://www.museum-sonderjylland.dk/siderne/Undervisning/01a-Arkeologi.html)

Hvilket man også kan tage eks. i skrydstrupkvinden digitale udgravning, her er det på en moderne spændende måde med til at styrke børnenes historiske bevidsthed. 






Billede fra mit besøg på museet, ved den digitale udgravning af Skrydstrup kvinden.


.





Man finder herefter f.eks. Kørvel og fører det op digitalt på skærmen, hvorefter, man for stillet nogle spørgsmål, som man skal besvare.







Et værkstedpædagogisk forløb.


Skrydstrup kvinden har inspireret mig til at arbejde videre med bronzealderen, og lave nogle spændende tiltag med sfo. Børn omkring Skrydstrupkvinden.
Jeg har fundet inspiration til min opgave på museet hjemmeside, hvor de har lavet nogle lærerige processer som jeg vil benytte mig af.



Jeg vil lave påklædnings dukker fra bronze alderen, hvor børnene selv skal farvelægge dem og klippe dem ud. Jeg vil her  give Børnene, efter farvning og udklipning af påklædningsdukkerne mulighed for at lave rollespil med dukkerne, hvor de kan tage udgangspunkt i den histore som jeg har fortalt dem.
Derudover vil jeg imens dette arbejde foregår fortælle børnene historien bag Skrydstrup pigen Solveigs sidste dage.





Her er de påklædningsdukkerne blevet farvet.




Tøjet er også farvet, og udklippet, og dukkerne er klar til at lege med.


Jeg vil lave et læder projekt, hvor jeg vil prøve og lave læderskoene Skrydstrup kvinden havde på, Jeg tænker at når jeg er kommet igang med mit læder projekt, at det måske vil føre til at jeg også for lavet nogle smykker fra bronzealderen, har fået så mange inspirations input da jeg var på museet, men går lidt og pusler med at få dem fuldført
 Jeg har idag været i en hobby foretning i Haderslev, de havde intet læder, så er gode råd dyre, da vi ikke har andre steder, hvor jeg kan købe læder i Haderslev.
                                               
  



                    Hjemmelavede filtsko

Da jeg fandt skoene fascinerende på museet, fik jeg lysten til selv at prøve at lave skoene, hvilket ikke var helt nemt. Det var ingen butikker i Haderslev da forhandler læder, jeg kørte helt til Kolding for at se om jeg der kunne få fat i noget, men havde heller ikke her hel med mig.
Jeg var fast besluttet på at gå i gang med mit projekt, så fik så fat på noget filt og prøvede om jeg kunne lave skoene af filt i stedet.
Dette lykkes ikke til min fulde tilfredshed, da filt jo ikke er et så slidstærkt materiale, og næsten gik i stykker inden jeg fik dem færdige. Men resultatet blev da nogenlunde.
Det er meningen at man  har mulighed for at bruge skoene til eks. fastelavnsfest hvor man evt., kan klæde sig ud som Solveig fra bronzetiden.





smykker






Smykkerne som jeg fandt på museet er fra bronzetiden, og så ud som om de var forholds vise nemme  at lave, jeg tog en dag til stranden og fandt sten, til mit projekt, jeg havde fået købt bronzetråd til at lave smykkerne som de så ud den gang. Jeg fandt det meget svært at få stenene til at passe på tråden, og stenene smuttede ud hele tiden, det lykkes mig med en sten, resten har jeg købt vedhæng til for at få dem til at passe, jeg har synes det har været en lærerig projekt, og ville hvis jeg skulle bruge projektet i en skole eller fritidsordning, have lært af mine fejl og fundet diagonale sten som var lidt nemmere at binde bronzetråd omkring.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar