mandag den 18. marts 2013

jord til bord


Mormors mad


Når vi kom hjem til mormor, var det ikke okse steak og bearnaice sauce det blev disket op med, men ofte mad der var billigt at tilberede. Pengene var små, men hyggen var stor.

Jeg vil tilberede en middag for min datter og svigersøn og invitere dem på aftensmad:

Frikadeller med stuvet hvidkål og kartofler, spændene hvad de siger til det:-)


                                            Frikadeller


1 kg Hakket svinekød

2 dl mel


4 æg

4 dl mælk

Løget skæres i små tern


hakket løg, alt kommes i farsen

Salt og peber, og det hele røres sammen-

Smør på en pande, jeg kom også lidt olie ved, da jeg har lært at så slipper frikadellerne nemmere

Frikadellernes frommes og kommes på panden

De ser vellykkede ud

Jeg former frikadellerne med en ske i min hånd, efeter hver frikadelle kommer jeg skeen i kold vand, det gør at farsen ikke sætter fast på skeen.

Det bliver mange frikadeller.



Stuvet Hvidkål.


Et hvidkålshoved

Jeg skærer storken af, den er sej, og smager ikke godt

Snitter kålen

Og kommer kålen i kogende vand, det skal koge i 10 min.

sier hvidkålsvandet fra.

Hvidkålsvand

smelter smør i en gryde.

Hvorefter der kommes mel i til det passer til fedtstoffet og bliver en god smør bolle.
Kommer derefter lidt hvidkålsvæde i.
Og når sovsen er ved at have den rigtige tykkelse, kommes der lidt mælk i, det hele kodes op og smages til med salt og peber

Hvidkålen kommes i og varmes igennem

Færdigt

Der dækkes op og serveres

Da det er en meget bleg ret, har jeg valgt at dryse lidt hakket persille over kartoflerne.

Min datter, og svigersøn, samt vores plejebørn var henrykte, og synes det smagte fantastik.

Mormors mad er billigt og lækkert. Og børnene elsker det:-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar