mandag den 18. marts 2013

jord til Bord



Tænker lidt på hvor hyggeligt det var på en stormfuld vinterdag, hvor vi havde været ude og kælke og kommer hjem til mormor, hvor hun disker op med gode hjemmelavede pandekager, samt varmt chokolade med flødeskum, som vi varmer os på.."mums" det var totalt hyggeligt, og giver en dejlig fornemmelse af omsorg og varme.
Meget har ændret sig siden min mormor lavede mad, Vi har idag travlt med uddannelse, ferierejser, fritidsaktiviteter, som vi ofte prioritere højere, som at kræse for vores madlavning.

Vi har idag nemt adgang til færdigretter i alle afskygninger, som er hurtigt og nemt at tilberede.
Men det rykker dog i mig når jeg tænker lidt på de retter min mormor tilberedte. Det bedste var at hun gav sig tid til at vi børn kunne være med til at tilberede.
Dagens vejr i denne weekend, indbød til hygge og varme.
Sneen og stormen udenfor ruskede, og hyggen indenfor spredte sig i vores familie.
Min plejedatter synes det var enormt hyggeligt at være med til at lave pandekager, som vi fik med is, varm hjemmelavet chokolade med hjemmepisket flødeskum.

Når vi så ud, var det lige det rigtige vejr til "mormors mad"






Melet bliver vejet.


Vi skulle bruge, Mælk,mel, sukker, kardemomme, øl og æg.
Vi var heldige vi havde det hele hjemme.

Æggene blive slået ud.

Nej hvor skal der meget øl i, kommentere min plejedatter.


Så skal der piskes, det er lidt svært at få alle klumperne ud:-)

Lidt smør på en pande.

Vi hælder pandekagedejen op i et litermål, så det er nemmere at styre for børn.


Så går det løs, vi taler lidt om hvordan nogle kan vende pandekager i luften, men panden er tung, og min plejedatter vover ikke at gøre et forsøg.

De er vellykkede, og bliver bedre og bedre hvor flere vi laver

Men det hører sig nu også varm chokolade til i denne kulde, så heldigt at man har noget mørkt 70% chokolade liggende i skabet


Vi smelter chokoladen over vandbad først, så går det lidt hurtigere

Varmer mælken op

Duften fra pandeksger, og chokolade har spredt sig i hele huset, og nysgerrige computer nørder, vågner op og kommer til for at være med:-)

Fløden piskes.


Til den har en cremet konsitent

Vi dækker op, og hygger med levende lys


Mums, det smagte som mormors..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar