tirsdag den 27. november 2012

Biotopopgave 3.Efterårets blade

Det der er så skønt ved efteråret er alle de flotte farver, når bladene begynder at falde af træerne, kan jeg blive helt fascineret af alle de smukke farver, der ligger på jorden. Jeg har prøvet at tørre bladene og derefter kommen dem i en billedramme for at fastholde efterårets smukke farver.
Derfor har jeg valgt at lave et projekt omkring blade, jeg vil her tage børnene med i skoven, sikker mig at det er en del forskellige træer i den skov vi skal i.
Det er her meningen at børnene skal indsamle blade de finder, her skal de kigge efter formen på bladene, størrelse og andre egenskaber.
Dette kræver en del forarbejde , jeg vil på forhånd tage ud i vesterskoven , og finde et område med blandede løvtræer, og nåletræer. og inddele børnene i grupper.
Og vil også på forhånd tale med børnene, hvorfor og hvordan. Børnene skal medvirke på bagrund af deres egen undren, spørge ind til deres undren og egen forhold til naturen.
Vi skal til skoven medbringe
Parpir samt blyanter, jeg vil sende børnene ind i mit afgrænsede område, hvor meningen så er at de skal finde forskellige blade, hvorefter vi samler bladene i bunker, og sortere dem, tale med børnene omkring bladene, om de kender nogle af dem, og hvilke træer de kommer fra.
Børnene skal nu ligge bladene i størrelse orden, børnen kan tegne nogle af de blade de finder , derefter tager vi bladene med til instutionen, . Her kan vi tørre og presse bladene side dem i billederammer eller klister dem på A4 papir, skrive bladets navne, sætte det i et ringbind som kan stå på instutionen, hvorefter man kan lave opfølgning hvis man finder andre blade.


Rødbøg


Bøgetræer

Her har jeg fundet lidt forskelige blade, Vi har løn blade i venstre hjørne, og kastanie bladet lige ved siden af, det er lidt grønnere, men ligner meget løn en.
Nederst til højre har vi bladene fra et elmetræ.
Venstre hjørne har vi rødbøgens smukke blade. Ved at se på det tegnede billede ovenfor kan du tydligt se forskellen på en løn  og et kastanietræs blade.


Børnene kan selv lave flotte billeder af bladene, og lærer igennem dette bladenes navne at kende igennem at de er aktive samt fantasifulde. Børn i før skolealderen er mest opslugte, når de aktivt handlene med noget konkret. Det er tydeligt, at børn bruger deres hænder ligeså meget , som de bruger hovedet; vejen til hovedet går " gennem fingerne". Det fremgår desuden, at børn bliver meget opmærksomme, når de ser den voksne være aktiv med et eller andet(Fischer 2001)8Natur og miljø s. 133)

1 kommentar:

  1. Hejsa

    Kiggede lige forbi - er dette indlæg et del af biotop 3 opgaven? Aflever gerne et link i Bb - VNT,net - afleveringer sammen med resten af opgaven:-)

    Vh Ida

    SvarSlet